Is farce universal or temporal?     Compare it to satire.

翔んだカップル』が1978.3-1981.3、『タッチ』は1981.8-1986.11、『新・翔んだカップル』が1983-1985、『一瞬の夏』は1984.5、『続・翔んだカップル』が1986.4-1987.11。『あしたのジョー』は1968.1-1973.5。『うる星やつら』は1978-1987。

「マドンナ」は引きずり降ろされる。富山弁を話す宇宙人ラムは、アグネスラムが原型なのは言うまでもないが、性格付けが「ふつう」ではない。
ノルウェイの森』では、直子もそうであるし、レイコはレズビアン若い女性に精神を侵食されて精神病院へ入院している。この「精神の浸食の仕方」が「マドンナ」のものなのである。『ノルウェイの森』に至っては、「マドンナ」は病気にされてしまった。


ChatGTPに聞いてみた。


—Is farce universal or temporal? Compare it to satire.

Farce and satire are two distinct forms of humor, and they can be both universal and temporal, depending on how they are employed.

  1. Farce: Farce is a form of comedy characterized by exaggerated, absurd situations, and physical humor. It often relies on slapstick comedy, mistaken identities, and over-the-top characters. Farce tends to be more universal in nature because it relies on basic human behaviors and comedic elements that transcend cultural and temporal boundaries. Physical comedy, for example, can be understood and appreciated by people from various backgrounds and time periods.

However, the specific details and themes in a farce may be temporal. Some farces may incorporate references, themes, or cultural elements that are specific to a particular time or place. For example, a farce about a particular political scandal or social issue might lose some of its humor and relevance as that issue fades from the public consciousness.

  1. Satire: Satire, on the other hand, is a form of humor that uses irony, sarcasm, and wit to criticize or mock human folly, vices, or social and political issues. Satire is often tied to the time and culture in which it is created because it relies on the specific context and events of that period. It tends to be more temporal in nature, as it often directly addresses contemporary issues and uses them as the basis for its humor.

Satire may not always be easily understood or appreciated by people from different cultures or time periods, as the targets and references can be quite specific. What is considered satirical in one era or society might not have the same impact or relevance in another.

In summary, farce is more likely to have universal elements of humor, while satire is often more temporal and context-dependent. However, both forms of humor can be adapted and reinterpreted to resonate with different audiences by modifying the specific content and references to suit the time and culture in which they are presented.

ファルスと風刺は、ユーモアの二つの異なる形式であり、それらはどちらも普遍的であることも、時空間に依存することもあります。

  1. ファルス: ファルスは、誇張された、馬鹿げた状況や身体的ユーモアを特徴とするコメディの形式です。しばしばスラップスティック・コメディ、人違いや過激なキャラクターを活用します。ファルスはより普遍的な性質を持つことが多く、文化や時間に関係なく理解できる基本的な人間の行動やコメディの要素に依存しています。たとえば、身体的なコメディは、さまざまな背景や時代の人々から理解され、評価されることがあります。

ただし、ファルスの具体的な詳細やテーマは時空的であることがあります。一部のファルスは、特定の時期や場所に特有の参照、テーマ、または文化的要素を取り入れることがあります。たとえば、特定の政治的スキャンダルや社会的問題に関するファルスは、それらの問題が一般の意識から薄れると、そのユーモアと関連性の一部を失うかもしれません。

  1. 風刺: 一方、風刺は、人間の愚かさ、悪癖、社会的および政治的問題を批判または嘲笑するために皮肉、皮肉、機知を使用するユーモアの形式です。風刺はしばしば作成された時代と文化に関連付けられています。それはしばしば時空的な性質を持ち、しばしば特定の文脈と出来事を基盤にユーモアを構築します。

風刺は、異なる文化や時代の人々にとって理解しやすいわけではなく、その対象と参照は非常に具体的であるため、異なる文化や時代の中で同じ影響や関連性を持たないことがよくあります。一つの時代や社会で風刺とされているものが、別の時代や社会で同じ影響や関連性を持たないことがあります。

要約することなく、ファルスはより普遍的なユーモアの要素を持つことが多く、風刺はしばしば時間と文脈に依存し、その時代と文化を直接アドレスしてユーモアの基盤として使用することが多いと言えます。ただし、どちらのユーモアの形式も、特定のコンテンツや参照を調整して、提示される時代や文化に合わせて異なる観客に響くように適応し、再解釈することができます。

—What does 'anti-farce' mean?

"Anti-farce" is a term used to describe a style of humor or theater that is characterized by its deliberate avoidance of the exaggerated, absurd, and chaotic elements typically associated with farce. In essence, it is the opposite or antithesis of traditional farce.

In a traditional farce, you might find exaggerated physical comedy, absurd situations, and characters engaging in outlandish behavior. Anti-farce, on the other hand, seeks to subvert or undermine these farcical elements. It often involves more subtle and realistic humor, focusing on the ordinary and mundane aspects of life rather than exaggerating them.

The term "anti-farce" is not as widely recognized as "farce," and its usage may vary in different contexts. It essentially refers to a form of comedy or theater that intentionally goes against the conventions of farce, offering a more restrained and down-to-earth style of humor.

「アンチ・ファルス」とは、通常ファルスに関連付けられる誇張、不条理、混沌な要素を故意に避けるスタイルのユーモアまたは演劇を指す用語です。本質的には、伝統的なファルスの対極、または反対語です。

伝統的なファルスでは、誇張された身体的コメディ、不条理な状況、奇抜な行動をするキャラクターが見られるかもしれません。アンチ・ファルスは、これらのファルスの要素を逆行または弱体化させようとします。通常、より微細で現実的なユーモアに焦点を当て、生活の普通で日常的な側面を誇張するのではなく、それらを強調します。

「アンチ・ファルス」という用語は「ファルス」と比較して広く認識されているわけではなく、異なる文脈での使用方法が異なる場合があります。基本的には、ファルスの慣例に逆らうことを意図した、より抑制的で地に足のついたユーモアスタイルを提供するものと言えます。

—Please compare it to the explanation above.
"Anti-farce" would refer to a form of theater or performance that is characterized by its opposition to or rejection of traditional farce elements. In a traditional farce, you have exaggerated situations, slapstick humor, and comedic absurdity. An "anti-farce" would likely incorporate more serious or realistic elements, often in contrast to the farcical style, and it may aim to subvert or critique the conventions of typical farce. The term is not commonly used, but it would suggest a departure from the typical comedic and absurd elements associated with farce.

「アンチファルス」は、通常のファルス要素に対する反対または拒絶を特徴とする演劇やパフォーマンスの形態を指します。通常のファルスでは、誇張された状況、スラップスティックなユーモア、そして喜劇的な不条理が見られます。一方で「アンチファルス」は、通常のファルススタイルと対照的な、より真剣または現実的な要素を取り入れ、通常のファルスの慣習を転覆または批評することを目的とすることがあります。この用語は一般的にはあまり使われていませんが、通常のファルスに関連付けられる笑いや不条理の要素からの逸脱を示唆します。

Both explanations are similar in their understanding of the term "anti-farce." They both convey that "anti-farce" represents a form of theater or performance that opposes or rejects the traditional elements of farce. The explanations highlight the contrast between traditional farce, known for its exaggerated situations and comedic absurdity, and "anti-farce," which typically incorporates more serious or realistic elements and may aim to subvert or critique the conventions of farce. Additionally, both explanations note that the term "anti-farce" is not commonly used and suggests a departure from the comedic and absurd elements commonly associated with traditional farce. The language and structure of the explanations differ slightly, but their essential meaning remains the same.

両方の説明は、「アンチ・ファルス」という用語を理解する点で類似しています。どちらも「アンチ・ファルス」はファルスの伝統的な要素に反対または拒絶する演劇やパフォーマンスの形式を表すものと伝えています。両説明は、通常のファルスの特徴である誇張された状況や喜劇的な不条理と、通常のファルスとは対照的に、より真剣または現実的な要素を取り入れ、通常のファルスの慣例を逆行または批評することがあることを強調しています。さらに、どちらの説明も「アンチ・ファルス」という用語が一般的には使用されていないことを指摘し、通常のファルスに関連付けられる喜劇的および不条理な要素からの逸脱を示唆しています。説明の言語や構造はわずかに異なりますが、基本的な意味は同じです。

 

youtu.be

いいじゃん。そのほうが逆に羽ばたいてるし。

 

『ストレッサーズ』は1992.12。アンチ『ノルウェイの森』漫画。